torsdag 15 oktober 2009

Tangyuan, 汤圆

Idag lärde jag mig att göra Tangyuan (rice glue ball), en kinesisk dessert som är tradition att äta under Yuanxiao (Lantern Festival). The Festival of Lanterns är den näst viktigaste högtiden efter nyår. Under denna högtid sätter man upp kinesiska papperslyktor och äter tangyuan med familjen. Bakelsen (eller vad man ska kalla det) var enklare att göra än vad jag hade förväntat mig så dessa små sötingar kommer jag verkligen att gör om fler gånger.

Tangyuan består av en ytterdeg av Glutinous rice flour (finns att köpa i "kinesaffärer") och en fyllning (om man vill). Man kan fylla de med nästan vad man vill men vanligast är nog svart sesam fyllning. Jag gjorde tre olika fyllningar: red bean paste, jordnötter och en blandning av de två förra plus kokosflingor (alltså red bean paste med jordnötter och kokos).

Tangyuan ska serveras med en sockerlag eller något liknande. Vi brukar äta det med sockerlag smaksatt med ingefära, väldigt bra kombination. ^^

Glutinous rice flour blanat med ljummet vatten (2/3 kokande 1/3 kallt).
(Jag följer inget recept så ni får testa er fram, degen ska vara så fast att ni kan knåda den utan att det klibbar. Börja med lite vatten i taget.)


Korssade jordnötter smaksatt med salt och socker.










Red bean paste Red bean paste+ jordnötter+ kokosflingor (formade till små bollar)

Slå in fyllningen med degen och forma till små bollar.

Så här blir det. Bollarna ska sen kokas i vatten tills de börjar flyta därefter är det klara.
Koka sockerlaget med vatten+socker+2 skivor ingefära.

Servera med sockerlag. Mums ^^

1 kommentar: